2009-10-15

Jag är så stolt...

Jag ser då och då på Matakuten i TV4. Ett bra program som gör nytta och inte enbart är underhållning, trots att det är alltid lika underhållande att se Bert Karlsson passionerad och heligt förbannad. Säga vad man vill om karln, men ibland är han en hjälte.
Tv-programmet försöker höja kvaliteten på maten i skolan, genom att visa att det faktiskt går. Hög kvalitet (närodlat, ekologiskt, "hemmalagat" osv) på maten i skolan är egentligen en självklarhet, men långt ifrån verklighet på många håll.
Jag jobbar själv på en kommunal skola, Rinmangymnasiet i Eskilstuna som går i rätt riktning. Vår skolmat är fantastisk och eleverna uppskattar den! Vi har en professionell kökschef som har förmåga att lyfta mattanterna till nya höjder och det är med tillförsikt som vi ser fram emot att gå mot matsalen varje dag. Till och med den där speciella lukten...matbespisningslukten...är borta!
Blir det dyrare? Nä, tvärtom. Det blir billigare. Det blir gladare miner, bättre undervisning och bättre skola. När kommer näringslivets företrädare, vars ambitioner och krav på skolan är skyhöga, säga att deras prefabmodeller faktiskt är kontraproduktiva, att det inte är så man bygger morgondagens medarbetare? Nä, tänkte väl det.
Nu är jag stolt och glad att jag jobbar på skola som har mod och insikt att följa sunt förnuft och inte faller för näringslivets propaganda. Ledsen är jag dock att mina barn går på skolor där den insikten inte finns...

2 kommentarer:

Dag Bremberg sa...

Jag blir också glad!
Men visst 17 ska det gå att jobba på det sättet även i världens mest konservativa kommun!

Patrick Baltatzis sa...

Dag,

Klart att det går! Det behövs en nypa rätt människor med en näve rätt förutsättningar. Bör garneras med en stark tro på att det är möjligt.
Så enkelt kan politik lagas.

;-)