2010-05-09

Kultur 10 överlever regnet

I helgen har kulturens alla aktörer visat upp sig. Ismo Railsson och Karin Svensson på Multeum har än en gång gjort ett hästjobb med en liten budget för att synliggöra kulturens många ansikten i stan. Bra jobbat!
Själv hade jag förmånen att få påannonsera Pianofrossan, där elever från Kulturskolans pianoundervisning fick chansen att visa vad de lärt sig. Det blev både Bach och Beethoven, men också moderna filmmusik-alster. Det är bra att barn och unga tidig lär sig att framträda, något jag tror de kommer ha stor glädje av senare i livet, även om det är nervöst. Ju fler gånger, desto lättare blir det!
Regnet, snålblåsten och kylan tog dessvärre udden av hela dagen. Jag besökte Västerviksscenen på eftermiddagen och fick njuta av Eskilstunas Key Town Harmony, en barbershopkör av bara tjejer, som utstrålade sådan glädje och värme, att väderrusket glömdes bort för en stund. Lycka till i de nordiska mästerskapen!
Själv hade jag förhoppningar om att återuppväcka min egen klubb Club Stormy Monday, men andra engagemang har helt tagit musten ur mig. Den energi som krävs för att engagera, planera och utföra en klubbaktivitet fanns inte. Det får bli en annan gång. Men klubben kommer att återuppstå...det är alltför många som saknar den och den behövs.
Kulturdagen kommer att överleva och förhoppningsvis med bättre resurser framöver. Vi behöver ett blomstrande kulturliv, inte enbart en regnig dag i början av maj utan året om. Det ökar nämligen attraktionskraften och möjligheten till en levande och dynamisk idyll. Men då behövs det fler scener där kulturen kan visa upp sig på. Här hoppas jag att det på Visholmen kan uppstå en ny scen

Jag ser fram emot Kultur 11.

1 kommentar:

Christer Alvin sa...

Håller helt med dig. Kulturfrågorna bör få en större uppmärksamhet i kommunvalet. När man ser alla engagerade i Kultur10 så inser man hur många förmågor vi har och hur viktigt det är att kommunen satsar på kulturutövning, inte minst för barn och ungdom. Jag har också en dröm om att vi borde göra Visholmen till ett kulturcentrum. Bara namnet Visholmen ger ju besked om inriktningen.