2010-10-25

Jag ärar...

Jag ärar de nya lyssnande strängnäsmoderaterna. Jag känner mig hedrad. Strängnäs största parti och deras partiledare Maria von Beetzen har på dagens kommunfullmäktige lämnat in en motion om det som jag gick till val på: 500-årsjubileet av instiftandet av Gustav Vasa som konung.
Redan i maj månad debatterade jag med Maria om kulturens roll i det framtida Strängnäs. Där höll jag ett brandtal för just detta evenemang, som en stor möjlighet för hela Strängnäs kommun att profilera sig. Maria von Beetzen noterade förslaget och gjorde det till sitt eget.
Jag vill uppmana Maria von Beetzen att läsa mitt valmanifest en gång till. Det finns säkert mer hon kan göra moderat politik av!

Publicerat på http://www.baltatzis.se

6 kommentarer:

Mats Werner sa...

;-)

Dag Bremberg sa...

Jag noterade det. För mig lät det lite utryckt ur sitt sammanhang. Vasa-dagen i all ära, men kulturpolitiken är värd en djupare diskussion. Personligen tror jag inte vi löser något med att utöka kulturnämnden eller göra den till ett utskott.
Det behövs mer visionärt tänkande.
Du är en av få som jag vågar sätta mitt hopp till!

Patrick Baltatzis sa...

Tack Dag och jag hoppas att jag kan leva upp till dina förhoppningar.
Jag ser den där dagen 2023 som en milstolpe i kommunens utveckling. Få kommuner har en så tydlig punkt i historien att se fram emot. Jag ser det nästan som ett milleniumskifte och en möjlighet för kommunen att utvecklas. Många studier visar nämligen att kultur är en tillväxfaktor. Frågan är alltså inte om vi har råd med att satsa på kultur, frågan är om vi har råd att låta bli.

Vad gäller kulturens betydelse är den viktigare än den blygsamma budget vi ger den. Det är de flesta egentligen ganska överens. Men om det nu är så att vi inte har medel så måste vi fråga oss om kulturen enbart är en kommunal angelägenhet?
Finns det andra aktörer som kan vara med och finansiera, och vars verksamheter direkt eller indirekt är beroende av kultur?
Och vilken roll ska vi som kommun ha i utforska dessa möjligheter?
Låt mig vara tydlig. Den kultur som produceras i kommunen är bra, de som jobbar med den är professionella och ambitiösa. Det gäller för oss att finna nya lösningar.

Hoppas verkligen att du är med på resan!

Patrick Baltatzis sa...

...och av eb slump så såg jag följande initiativ som jag tycker andas nya tider och hur vi måste hitta alternativa former för finansiering av kultur jämte de regionala och kommunala:

crowdculture.se

Dag Bremberg sa...

Ja, vi måste höja blicken!
Se långsiktigt, som du verkligen gör, men också bredda perspektivet. Det är så lätt att en kulturnämnd fokuserar på sin biblioteksverksamhet, och gör nån enkät med biblioteksbesökarna, som i regel är hyfat nöjda...
Men en levande kultur är så mycket mer, och det mesta (och det bästa?) som görs är ju ideellt. (som t ex min älskade filmstudio.) Eller rent kommersiellt (som t ex alla konserter som var på Mälarforum. Varför uppmuntrar inte kommunen sån verksamhet? Måste kommunen bygga en egen ny scenanläggning?)
Crowdculture=nytänkande!

Patrick Baltatzis sa...

Dag,
Jag är helt inne på din linje. I Strängnäs slukar Multeum och Kulturskolan 20 av de 22 miljoner som vi avsatt för kultur.
Kulturbegreppet blir snävt om vi bara kallar kultur för det som är finansierat med kommunala medel.
Det behövs tänkas lite större. Om en del av pengarna kunde skapa förutsättningar för att flera skulle kunna få tillgång till andra fickor så vore mycket vunnet.