Patrick Baltatzis heter jag och är boende i Strängnäs. Episodi heter min blogg för att det fångar i mångt och mycket min person. Min förhoppning är att bloggens innehåll och omfång kommer att spegla detta. Åsikter och ståndpunkter uttryckta här är mina högst personliga.
Jag är inte så förtjust i Carlberg, men jag tycker att han har flera viktiga poänger här. Mer konservativa människor tenderar att önska att skolan ska vara som "förr" med "fokus på kunskap", "ordning och reda", bestraffningar, hårdare och tidigare gallring etc. Jag ser hellre att fokus är på hur vi ska kunna ge varje individ möjligheter att utveckla sina färdigheter på bästa sätt. Skolverket kritiserar nu individualiseringen, men det kan inte vara den som är felet, det måste vara att lärarna inte hunnit/orkat/velat jobba med varje individ.
Du har rätt i att många ser framgång som en återgång till något gammalt. De kan inte ha mera fel. Att lösa framtida problem med gårdagens lösningar är på gränsen till tjänstefel. Många lärare gör ett fantastiskt jobb trots att strukturen omkring dem är mot dem. Det är dags att de får bli normen för vad skola är och ska vara.
2 kommentarer:
Jag är inte så förtjust i Carlberg, men jag tycker att han har flera viktiga poänger här.
Mer konservativa människor tenderar att önska att skolan ska vara som "förr" med "fokus på kunskap", "ordning och reda", bestraffningar, hårdare och tidigare gallring etc.
Jag ser hellre att fokus är på hur vi ska kunna ge varje individ möjligheter att utveckla sina färdigheter på bästa sätt.
Skolverket kritiserar nu individualiseringen, men det kan inte vara den som är felet, det måste vara att lärarna inte hunnit/orkat/velat jobba med varje individ.
Dag,
Du har rätt i att många ser framgång som en återgång till något gammalt.
De kan inte ha mera fel. Att lösa framtida problem med gårdagens lösningar är på gränsen till tjänstefel. Många lärare gör ett fantastiskt jobb trots att strukturen omkring dem är mot dem. Det är dags att de får bli normen för vad skola är och ska vara.
Skicka en kommentar