Nu är båten i sjön. Men kylsystemet fungerar inte. I varje fall kommer inget kylvatten ur aktern. Jag misstänker att impellern, det lilla neoprengummit i kylvattenpumpen som gör så att vatten pumpas runt i motorns kylsystem, behöver bytas. Men att finna en ny impeller till vår inombordare Volvo Penta MB2/50S visar sig varit svårare än vad jag kunnat ana. Min jakt på ny impeller är en intressant story i sig. Så här börjar historien om båtmarknadens troligen mest eftertraktade gummi.
För en vecka sedan lyckades på kort tid lokalisera en ny zinkanod till drevet på motorn. Rufus på Båtsam i Kvicksund hade en och jag for dit för att hämta den. Därför var det naturligt att jag kontaktade Båtsam igen när jag nu troligen behövde byta impeller.
Säljare Stefan hänvisade mig till Emilssons Motor AB i Göteborg. Problemet är bara att Emilssons lagt ner verksamheten och på företagets hemsida ombeds jag ta kontakt med Göta Marinservice för hjälp med reservdelar. Göta Marinservice har köpt upp delar av Emilssons Motors verksamhet, men inte impellertillverkningen. Göta Marinservice säger att jag ska ta kontakt med en Honda-återförsäljare, eftersom min motor i grund och botten är en Honda.
I Strängnäs, där vi bor finns Mälarbåtar som säljer och servar Hondas marinprogram. Där har de inga impellrar men jag får förklarat för mig att en man i Stockholm jobbar med att lösa impellerfrågan. Jag ringer Bengt Ahl, som driver marinservice i Tyresö. Han servar Volvo Penta MB2-motorer, den motor som sitter i vår Aphrodite 25. När jag ringer och förklarar mitt ärende suckar han.
- Segla är mitt råd, säger Bengt Ahl på frågan vad jag kan göra åt mitt problem. I dagsläget finns inget att göra. Nya sådana finns inte att få tag i.
Tillverkningen av reservdelar till äldre Volvo Penta stod Emilssons Motor för. Bengt Ahl erbjöds att köpa Emilssons tillverkning av impellrar för 300 000 kronor när Emilssons skulle lägga ner verksamheten, men det blev ingen affär.
- Alldeles för dyrt för hyllvärmare, säger Ahl men ser man på hur många motorer som impellrarna passar till är det inte en hyllvärmare. Ahl själv köper ca. 300 impellrar årligen av samma typ som sitter i MB2-motorerna. Han servar ett trettiotal MB2:or vilket skvallrar om att merparten av impellrarna går till andra motorer än MB2:orna. På Drevia.se, som säljer Volvo Penta produkter på nätet får jag en prisuppgift på impeller till MB2. Impellern kostar där 598 kronor. Det innebär en affär på nästan 180 000 kronor årligen bara för Bengt Ahl. Det intressanta är att Drevias impellrar också de tillverkas av Emilssons. Jag kontaktar dem för att säkerställa att de har dessa i lager. Men jag får inga svar. Bengt Ahl är övertygad om att det inte har några. Jag ska ringa Drevia igen.
Vår MB 2 är en är en lätt, ren och tystgående 4-taktsmotor om den är välskött. Regelbundna impellerbyten är ett måste för lång och säker drift. Impellerbytet ska ske årligen. Volvo Pentas utombordare på 7,5, 10,12, 14, 20 hästkrafter använder samma impeller. Hur många av dessa motorer som fortfarande i drift är svårt att uppskatta, men det är tydligt att fackmän som Bengt Ahl har problem. Vad ska de säga till kunderna i vinter? En ny motor, vilket är alternativet är en kostnad på uppskattningsvis minst 15 000 kronor och troligtvis mycket högre.
- Emilssons svarar inte på telefon, så vi kan inte förhandla vidare, säger Ahl.
Jag försöker få kontakt med Peder Emilsson som drivit Emilssons Motor i Göteborg för att få hans syn på saken. Han är svår att få tag på och jag lyckas inte. Men frågan om impellertillverkningen står inte och faller med Emilssons Motor. Bengt Ahl försöker själv ta fram en impeller, men hans lösning kräver ingrepp i såväl impeller som pumphus där impellern sitter. Om någon vecka kommer resultatet av hans tester att visa om båtmarknadens mest efterfrågade gummi finns att få tag på. Jag lovar återkomma i ärendet.
UPPDATERING 2009-08-05
Jag har nu varit i kontakt med Drevia och de har en ynka impeller kvar (2009-08-05).
- Är det fler som efterfrågar dessa då löser vi det då, säger säljaren på Drevia som bekräftade att de får sina impellrar från Emilssons.
Jag undrar nu vem det är som innehar Emilssons impellertillverkningsutrustning. Utredningen fortsätter.
7 kommentarer:
Hej,
Har du kollat Biltema eller SeaSea?
Mvh Jan Eriksson
Hej Jan,
Jo det kan vara läge att kolla hos dem också. Jag var på bägge ställena i förra veckan, men tänkte inte på att ens fråga. Dumt av mig. Gör det nästa gång jag är på väg till storstan. Tack för tipset!
P:
Hej!
Googlade lite ang impeller till min penta utombordare o fick träff på din story.
Fick du tag på en impeller?
Mvh Daniel
Daniel,
Jag köpte aldrig den impeller Drevia hade. Det visade sig att min fungerade åtminstone en säsong till och då hoppas jag att frågan är löst till nästa säsong.
P.
Hej,
Om det är som du skriver att det är samma impeller som till de mindre Volvo Penta/Archimedes utombordarna så finns det en lösning. Jag köpte en impeller av Anders Forsström i Edsbyn, han modifierar en Johnson/Evinrude-impeller så att den passar. Som jag förstod det hela så brotschas axelhålet upp lite. Denna impeller har ett kilspår till skillnad från originalet som har två spår för en genomgående drivpinne men det är bara att fila ner drivpinnens ena ända så passar det. Impellern har inte heller lika många vingar men den pumpar ock kyler helt OK. Jag har tyvärr inte kvar numret till Mr. Forsström men det går säkert att googla honom som de flesta kändisar...
/Stefan
Hej
Jag har nya impellrar till Mb2 liggande, pris 560:-
hör av dig på nandu@spray.se
mvh
mikael
Hej, jag har några impellrar till de tre-cylindriga Volvo Penta Crescent Archimedes utombordarna men det är inte samma som till de mindre utombordarna av samma fabrikat ...
/lars
Skicka en kommentar